فواید ورزش پس از جراحی لاغری

محققان دریافتند انجام ورزش متوسط پس از جراحیbariatric  موجب کاهش فاکتورهای خطر خاص متابولیکی مرتبط با دیابت نوع2 می شود. این یافته ها نشان میدهد که انجام ورزش متوسط می تواند فواید دیگری برای سلامت فرد فراتر از کاهش وزن برجا گذارد.

ورزش پس از جراحی کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. براساس تحقیق جدیدی که توسط محققان بیمارستان فلوریدا و مرکز تحقیقات سانفورد برنهام انجام شده است انجام ورزش متوسط پس از جراحی چاقی (جراحی کاهش وزن) منجر به ارتقاء سلامت فرد و بهبود متابولیسم گلوکز و تناسب قلبی ریوی بیماران در مقایسه با افرادی می شود که پس از جراحی زندگی بی تحرکی داشته اند. این یافته ها مزایای بالینی فیزیولوژیکی و بالقوه ی افزودن رژیم ورزشی بدنبال عمل جراحی کاهش وزن را تایید می کند.

به گفته ی پرفسورGoodpaster: این مطالعه اولین مطالعه ی بالینی کنترل دار تصادفی است که اثرات ورزش برحساسیت به انسولین و سایر عوامل خطر قلبی و متابولیکی پس از جراحی کاهش وزن را بررسی کرده است، این اطلاعات از گنجاندن یک برنامه ی ورزشی پس از جراحی چاقی به منظور افزایش سلامت افرادیکه برای انجام این جراحی انتخاب شده اند، حمایت می کند.

نتایج تحقیق

این تحقیق در مجله ی Clinical investigation  منتشر شد، در این تحقیق دو گروه از بیمارانی که اخیراٌ تحت جراحی بای پس معده بروش ROUX- en- Y  قرار گرفته بودند باهم مقایسه شدند، یک گروه در یک برنامه ی آموزشی پس از جراحی شرکت کردند و گروه دوم علاوه بر شرکت در این برنامه ی آموزشی در یک برنامه ی ورزشی نیز شرکت نمودند. برنامه ی آموزشی شامل 6 جلسه ی آموزشی در ماه بود و شامل سخنرانی، مباحثه و ارائه اطلاعات جدید درباره ی موضوعاتی مانند استفاده از دارو، تغذیه و ورزش های کششی بالا تنه بود. گروهی که در برنامه ی ورزشی شرکت می کردند در هفته 120 دقیقه به فعالیت ورزشی می پرداختند، در مجموع 119 شرکت کننده در این مطالعه که به مدت 24 هفته بطول انجامید شرکت نمودند.

در افرادیکه در برنامه ی ورزشی شرکت داشتند در مقایسه با گروهی که تنها در برنامه ی آموزشی شرکت کرده بودند، مقدار حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز بطور قابل توجهی بهبود یافته بود. کاهش حساسیت به انسولین و ضعف متابولیسم گلوکز می تواند به دیابت نوع2 منجر شود، این دو موضوع در افراد مبتلا به پیش دیابت مشاهده می شود.

ورزش همچنین سبب بهبود قابل توجه تناسب قلبی ریوی می شود- اشاره به توانایی سیستم گردش خون و تنفس برای تأمین اکسیژن عضلات در طی ورزش- بهبود تناسب قلبی عروقی سبب کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع2، سرطان ریه و سکته ی مغزی می شود که یک وسیله ی موثر برای پیش بینی میزان مرگ و میر در آینده است.

اگر چه افراد هر دو گروه به دلیل بای پس RYGB  از وزنشان کاسته شد- تقریباٌ 50 پوند- اما هیچ تفاوتی در مقدار کل کاهش وزن بین دو گروه مشاهده نشد.

به گفته ی دکتر Goodpastre: علاوه بر این مطالعه ی ما نشان داد که انجام ورزش ایروبیک در این گروه امکان پذیر است نتیجه ای که دقیقاٌ برخلاف این تصور است که افراد بسیار چاق نمی توانند به مداخلات شیوه ی زندگی پاسخ دهند. علاوه بر این ما دریافتیم ورزش دارای فوایدی غیر از فواید مرتبط به وزن دراین افراد است، ما منتظر انجام مطالعات بعدی برای تعیین میزان بهینه ی ورزش و نوع ورزشی که بهترین نتایج فیزیولوژیکی را دارد، هستیم.

جراحی چاقی یا Bariatric  یک روش جراحی برای افراد چاق با نمایه ی توده ی بدنی 40 است که حدوداٌ برای افرادی با وزن 294 پوند و قد 6 پا و افرادی با 218 پوند و قد 5 پا پیشنهاد می شود. تنها در آمریکا سالانه 200 هزار نفر تحت جراحی چاقی قرار می گیرند.

روش جراحی بای پسROUX- end- Y  یا RYGB  رایجترین روش جراحی متابولیک در آمریکا است در این روش بخش کوچکی از معده بشکل یک کیسه ی جدید در می آید که اندازه ی آن به اندازه ی یک تخم مرغ است. این بخش کوچک معده به روده ی کوچک متصل می شود در نتیجه مقدار غذایی که فرد می تواند مصرف کند کاهش می یابد و موجب می شود غذایی که از معده و روده ی کوچک عبور می کند کم شده و مقدار جذب چربی و کالری از مواد غذایی کاهش یابد.

منبع :www.medicalnewstoday.com